پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی مدیران

پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران، پرسشنامه ای است که برای بررسی سواد اطلاعاتی مدیران طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 15 سوال و سه مؤلفه سواد ارتباطی، سواد کتبی و سواد فنی است. سوالات این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه ای طراحی شده اند.

پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی مدیران

مؤلفه سواد ارتباطی

این مؤلفه توانایی مدیران در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را بررسی می کند. سوالات این مؤلفه به موضوعاتی مانند مهارت های ارتباط کلامی و نوشتاری، توانایی انتقال اطلاعات به دیگران و توانایی گوش دادن فعال می پردازند.

مؤلفه سواد کتبی

این مؤلفه توانایی مدیران در استفاده از منابع کتبی را بررسی می کند. سوالات این مؤلفه به موضوعاتی مانند توانایی یافتن اطلاعات در منابع کتبی، توانایی ارزیابی منابع کتبی و توانایی استفاده از منابع کتبی برای حل مشکلات می پردازند.

مؤلفه سواد فنی

این مؤلفه توانایی مدیران در استفاده از فناوری اطلاعات را بررسی می کند. سوالات این مؤلفه به موضوعاتی مانند توانایی استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، توانایی استفاده از نرم افزارهای کاربردی و توانایی استفاده از اینترنت می پردازند.

نمونه سوالات پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران

  1. مدیران دارای سواد اطلاعاتی کتبی( کتاب و مجله) بهتر می توانند در برخورد با مشکلات پیش بینی نشده برنامه ریزی کنند.
  2. مدیران دارای سواد اطلاعاتی کتبی( کتاب و مجله) در شناسایی و دسته بندی اهداف سازمان موفق تر عمل می کنند. مؤثر است.
  3. کنترل فعالیت های کارکنان از طریق سواد کتبی(کتاب و مجله) اطلاعاتی کیفیت عملکرد مدیرران را افزایش می دهد.
  4. مدیران دارای سواد اطلاعاتی(کتاب و مجله) بهتر می توانند به طور غیر محسوس بر کار کارکنان نظارت داشته باشند.
  5. سواد اطلاعاتی کتبی(کتاب و مجله) در ارزیابی فرهنگ سازمانی مدیران نقش مؤثری دارد.
  6. سواد اطلاعاتی فنی (مسلط رایانه و اینترنت) در استفاده از انواع برنامه ریزی های مدیران سازمان بسیار مؤثر عمل می کند.

نحوه نمره گذاری پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران

برای هر سوال، پاسخ دهندگان می توانند یکی از گزینه های کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم یا کاملاً مخالفم را انتخاب کنند. هر یک از این گزینه ها نمره ای بین ۱ تا ۵ دریافت می کنند. نمره کل پرسشنامه با جمع کردن نمرات ۱۵ سوال محاسبه می شود. نمره بالاتر نشان دهنده سواد اطلاعاتی بالاتر است.

روایی و پایایی پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران

روایی ابزار جمع آوری داده ها
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم( سرمد و همکاران،1390). در اين پژوهش روایی پرسشنامه در پروژهش (رباطی، 1394) سنجيده شده است.

پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد( سرمد و همکاران،1390). ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده در پژوهش ( رباطی، 1394 ) براي این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد.

مشخصات پرسشنامه

روایی و پایایی : دارد
شیوه نمره گذاری: دارد
مولفه: دارد
تعریف عملیاتی : دارد
نوع فایل: ورد آفیس WORD
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات : 4
منبع: دارد

کاربرد پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران

این پرسشنامه می تواند برای ارزیابی سواد اطلاعاتی مدیران در سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان از این پرسشنامه برای بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر سواد اطلاعاتی مدیران استفاده کرد.


قیمت : 15,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 4

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما