بررسی نقش انگیزه تحصیلی در دوره ابتدایی دانش آموزان

این مقاله به بررسی نقش انگیزه تحصیلی در یادگیری و پیشرفت دانش آموزان دوره ابتدایی می‌ پردازد. در این مقاله انواع انگیزه، عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی و راهکارهای افزایش انگیزه در دانش آموزان بررسی می‌شود.

بررسی نقش انگیزه تحصیلی در دوره ابتدایی دانش آموزان

مقدمه
انگیزه، در واقع همان نیروی محرک انسان برای انجام رفتارها و اعمال اوست. اگر فردی از انگیزه کافی برای انجام یک فعالیت برخوردار نباشد، آن کار را ترک خواهد کرد. انگیزه‌ها به دو دسته انگیزه‌های درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. زمانی که به دنبال ایجاد تغییرات پایا و مستمر هستیم و زمان کافی برای اعمال برنامه‌ها داریم، کار با سیستم انگیزش درونی نتایج مفیدتری خواهد داشت. بر این اساس، برنامه‌های طولانی مدت از اصول مربوط به کاربری انگیزه درونی استفاده می‌کنند. اما برای بدست آوردن تغییرات سریع و شدید، می‌توان از عوامل انگیزشی بیرونی که در واقع همان مشوق‌های ظاهری مانند استفاده از آنچه فرد دوست دارد و از آن لذت می‌برد، استفاده کرد.

فرآیند تحصیل از عمده جریاناتی است که با سیستم انگیزشی در‌گیر است. فعالسازی و تقویت انگیزه درونی در دانش‌جویان، اهداف مبتنی بر یادگیری آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پایایی آنها را تضمین خواهد کرد. دانش‌جویی که دارای انگیزه‌های درونی قوی می‌باشد، نه صرفاً بر مبنای کسب نمرات برتر، جوائز و امتیازات ویژه، بلکه بر اساس انگیزه‌های درونی خویش وارد عمل خواهد شد. افراد خود انگیخته یا افرادی که دارای انگیزه درونی هستند، نیاز به استفاده مداوم از انگیزه‌های بیرونی ندارند. هر چند استفاده از این مشوق‌ها آنها را فعالتر و انگیخته‌تر می‌سازد، اما کاهش یا فقدان آنها چندان تاثیری در کاهش انگیزش آنها برای فعالیت و در نتیجه کاهش عملکردشان نخواهد داشت.

برای ایجاد انگیزه تحصیلی بهترین روش این است که پس از برطرف کردن موانع انگیزشی، همزمان به انگیزه‌های بیرونی و درونی پرداخت و آنها را تقویت نمود. با وجود انگیزه‌های بیرونی، فرد به سرعت نیرو بدست آورده و حرکت تحصیلی خود را آغاز خواهد نمود و تضمین و ادامه راهش نیز با بوجود آمدن انگیزه‌های درونی در طول زمان تضمین خواهد شد. برای افزایش انگیزه تحصیل، دو گام اساسی را باید برداشت: کشف و برطرف کردن عوامل بی‌انگیزشی و بکاربردن هم‌ زمان راهکارهای افزایش انگیزه درونی و بیرونی. به این ترتیب می‌توان با یاری خداوند متعال، انگیزه تحصیلی را در خود ایجاد یا افزایش داد.

مقاله بررسی نقش انگیزه تحصیلی در دوره ابتدایی دانش آموزان شامل 49 صفحه و در قالب word تدوین شده است.

منابع:
کتاب روانشناسی یادگیری نوشته دکتر محمد پارسا، انتشارات آزاده (1392).

The Role of Intrinsic and Extrinsic Motivation in Student Learning by Ryan & Deci

Article Motivation and Academic Achievement by Schunk & Pintrich

Book Motivating Students for Learning by Weinstein & Mayer


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 49

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما