مقاله در مورد اهل البیت علیهم السلام

اهل بیت، علیهم السلام، به عنوان گروهی از افرادی که به راهنمایی و انتقال پیام اسلامی متعالیه رسیده‌اند، در قرآن مجید توصیف شده‌اند. خداوند متعال، از طریق آیات قرآنی، مکرراً به اهمیت و منزلت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اشاره می‌کند. این اشارات می‌تواند در مواقع مختلف از زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده و این نکته را تأیید می‌کند که قرآن بخش قابل توجهی از مطالب خود را به شناساندن مردم به اهل بیت اختصاص داده است. همچنین، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی آنها را به عنوان یک چهارم از محتوای قرآن بیان کرده و این موضوع را برای امت اسلامی مورد تأکید قرار داده‌اند.

با توجه به اینکه مطالب آیات قرآنی در مورد اهل بیت و علی علیه السلام گسترده است، تنها به ذکر چند مورد از آنها می‌پردازیم. همچنین، در توضیح و تفسیر این آیات، از منابع معتبر اهل سنت استفاده می‌شود. این برخوردهای مبتنی بر اطلاعات قرآنی و احادیث قرار است نقشی مهم در تبیین و تفسیر نقش و منزلت اهل بیت و علی علیه السلام داشته باشد.

اهل البیت علیهم السلام

با نام خداوند رحمتگر مهربان
در کتاب “البر المنتظر”، طلحه حلبی شافعی اظهار داشته است که جمع اسرار کتب آسمانی در قرآن منعکس شده است، و همه چیزی که در قرآن نازل شده، در سوره مبارکه حمد جمع شده است؛ در حالی که در (بسم الله الرحمن الرحیم)، ذات الهی حاضر است و همه معانی مربوط به آن در نقطه زیر باد وجود دارند. سپس، او با اشاره به حدیثی از حضرت علی علیه السلام، اظهار کرده که خود او از آن نقطه زیر باد یعنی (بسم الله الرحمن الرحیم) است.

اهدنا الصراط المستقیم
در روایتی از عبدالله بن علوی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت فرموده‌اند که هر کس می‌خواهد از مراحلی مثل باد (یعنی موانع و امتحانات) عبور کند و بدون حساب وارد بهشت شود، باید علی بن ابی طالب را دوست داشته باشد؛ زیرا وی وصی، ملازم و جانشین پیامبر اسلام است. همچنین، اگر کسی می‌خواهد به آتش (یعنی عذاب دائمی) فرو رود، باید از ولایت او دوری کند. در اینجا، آمده است که ورود به پیشگاه الهی از طریق علی است و هیچ‌کس نمی‌تواند به جز از در آن استخوانهای علی وارد شود. ابن عباس در تفسیر “اهدنا الصراط المستقیم”، این را به معنای “ما را به دوستی با پیامبر و اهل بیتش هدایت کن” تفسیر کرده است.

به علاوه، مسلم بن حیان اظهار داشته که “صراط المستقیم” به معنای راه پیامبر و خاندانش است. امام جعفر صادق علیه السلام نیز فرموده است که “صراط المستقیم” ولایت امیرالمومنین، یعنی علی علیه السلام است، که این نشان می‌دهد که راه و رسم ثابت شده به سوی خداوند از طریق پیروی از امیرالمومنین است.

مقاله اهل البیت علیهم السلام شامل 19 صفحه و در قالب word تدوین شده است.


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 19

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما