مقاله فوايد حجاب در تحکيم بنيان خانواده

در این مقاله به بررسی فوايد حجاب در تحکيم بنيان خانواده از دیدگاه دین اسلام می پردازیم. حجاب باعث افزایش احترام و اعتماد بین زوجین، کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت بنیان خانواده می شود.

مقاله فوايد حجاب در تحکيم بنيان خانواده

نقش فرهنگ حجاب و عفاف در تحکيم بنيان خانواده

چکیده
حجاب به عنوان یک حریم محافظتی میان زن و مرد نامحرم، نه تنها نقشی در حفظ اخلاق و عفاف افراد دارد بلکه به تداوم زندگی خانوادگی و حفظ سلامت روحی و جسمی آنها نیز کمک می‌کند. حجاب باعث فروکش کردن غریزه جنسی می‌شود و لذت‌ها و بهره‌های جنسی را به محیط خانواده مختص و محدود می‌کند. این اقدام، ازدواج‌های مشروع را تشویق می‌کند که به پایداری و تعادل در زندگی خانوادگی منجر می‌شود.

این نوع ازدواج‌ها، پیوند محکمی بین زن و شوهر ایجاد می‌کنند و باعث گرمای بیشتر در کانون خانواده می‌شوند. حفاظت از حجاب و رعایت این ارزش در جامعه باعث تثبیت و تقویت ارتباطات خانوادگی می‌شود و به وجود آمدن محیطی آرام و پایدار را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، بدون حجاب و با آزادی بی‌قید و شرط، ممکن است کانون خانواده در معرض خطراتی از جمله اختلالات روابط، تضعیف ارتباطات و در نتیجه فروپاشی خانواده قرار گیرد. از این رو، حجاب به عنوان یک مقدسیت فرهنگی و اجتماعی، در تحقق زندگی خانوادگی سالم و پایدار دارای نقش بسیار اساسی است.

کلید واژه : حجاب – عفاف – حیا

رابطه حجاب و عفاف در تحکیم و انسجام بنیان خانواده

رابطه حجاب و عفاف در تحکيم و انسجام بنيان خانواده

مقدمه
انسان از همان روز ها و ماه های اول تولدش که قدرت دیدن و شنیدن می یابد ، نسبت به محیط خود حساس و کجکاو می گردد. هر چیزی را که می بیند با تعجب به آن می نگرد ، و با دیدن می خواهد پیرامون آن آگاهی یابد ، در این میان والدین و معلمان و اساتید وظیفه دارند پاسخ صحیح و مناسب به او بدهند و در صورت عدم اطلاع با مطالعه کتب مفید و با پرسش از علماء دین ، پاسخ صحیح را برای قانع کدرن آنان بیابند ، تا راه درست را پیدا می نمایند ، واز انحراف فکری نجات یابند ، بنابراین پرسش و کنجکاو بودن جزء ذات و سرشت هر انسان عاقل است و پاسخ ندادن ، در واقع مبارزه با فطرت اوست.

البته هر انسانی باید در حد درک و اندیشه خودش سؤال نماید و بیش از آن معقول نیست . به ویژه سؤال درباره مسائل اعتقادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است ، به خاطر آنکه با پرسش و دریافت پاسخ صحیح انسان شناخت بیش تری نسبت به دین پیدا می کند و همین معرفت سبب تقویت روح و ایمان می گردد . بنابراین یکی از راه های مبارزه با تهاجم فرهنگی برطرف کردن شک و تردید ها است زیرا در اثر برطرف شدن تردید ، ایمان در قلب راسخ تر و ریشه دارتر می گردد به طوری که عمل به احکام اسلام برای انسان لذت بخش خواهد شد.

فهرست مطالب

مقاله فوايد حجاب در تحکيم بنيان خانواده
مقدمه
فصل اول کلیات
گفتاراول طرح نامه
الف)تبیین
ب) ضرورت
ج) پیشینه
د) فرضیه وپیش فرض
ه) سوال اصلی و فرعی
و)مفاهیم ومتغیرها : حجاب ، عفاف ، حیا
ذ ) روش تحقیق
گفتاردوم مفهوم شناسی
الف) حجاب در لغت
ب ) عفاف در لغت
ج ) حیاء در لغت
د ) حجاب در اصطلاح
ه ) حیا و عفاف در اصطلاح
فصل دوم :فلسفه و آثارحجاب
گفتار اول :. تاریخجه حجاب و علل پیدایش آن
حجاب از نظر عقل
حجاب در دین اسلام
اهمیت حجاب در روایات
ویژگی های پوشش دینی از نظر اسلام
گفتار دوم : فلسفه حجاب و فوایدوآثار سوء آن
1- حفظ استحکام بنیان خانواده
2- حجاب ، افزایش عزت ، ارزش و حرمت زن
3- حجاب و سلامت اخلاق جامعه
4- حجاب و مصونیت
5- حجاب و طهارت قلب
آثار سوء بد حجابی
1- سقوط و تباهی شخصیت
2- افزایش التهاب و بیماری روانی
3- بر هم خوردن امنیت زنان
4- تضعیف ارزش های متعالی
5- فرو پاشی نظام خانواده
6- آثار مخرب در زنان
گفتار سوم : نقش زنان قبل و بعد از ظهور
بهترین وسیله برای حجاب
چرا چادر حجاب برتر ؟
رنگ مشکی چادر از نظرروان شناسی
نظر دانشمندان غیر مسلمان درباره حجاب
نتیجه گیری
فهرست منابع


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 40

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما