دانلود مقاله ای در مورد ازدواج سفید

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف ازدواج سفید در ایران می‌پردازیم. از تعریف و تاریخچه این نوع رابطه گرفته تا علل گرایش به آن، دیدگاه‌های مختلف، تبعات منفی و راه‌های جلوگیری از شیوع آن.

ازدواج سفید

مقدمه

دنیای مدرن، تغییرات زیادی را در عرصه های مختلف ایجاد کرده است. این تغییرات می تواند در بخشهای مهم جامعه نظیر خانواده، تبعات و اثرات منفی دراز مدتی داشته باشد. یکی از مباحثی که مشکلات زیادی را در خانواده ایجاد میکند پدیده ازدواج سفید است. ازدواج سفید یا همباشی؛ وصلت و ارتباط زن و مرد بدون ثبت ازدواج میباشد که می‌توان آن را شیوهای غربی در زندگی مشترک زن و مرد دانست.

در چند دهه اخیر الگوی روابط جنسی در جهان تغییرات فراوانی داشته و اکنون نیز جامعه ایران با تحولات چشم گیری در حوزه ارزش ها و باورهای جوانان روبه روست. تحقیقات نشان می دهند که رابطه جنسی پیش از ازدواج در ایران در حال افزایش است.

یکی از گونه های جدید روابط پیش از ازدواج روابط مبتنی بر «هم خانگی» است که در کلان شهرهایی چون تهران رو به افزایش است. هم خانگی زندگی مشترک دو شریک جنسی بدون ازدواج با یکدیگر است. این ارتباط، گرچه نام زیبایی دارد، اما دلالت بر یک رابطه نامشروع، غیرقانونی و دور از شأن یک مسلمان و ایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه دارد؛ رابطه ای که ازدواج نیست و خارج از تعهدات یک ازدواج است. ازدواج در اسلام عملی مستحب و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود. طبق قوانین اسلامی ازدواج تنها با پیشنهاد زن و تایید توسط مرد (یا برعکس) صحیح است.

وبه طور خلاصه بستن علقه زوجیت بین مرد را ازدواج می گویند همچنین از محبوب ترین بنیادها نزد خداوند ازدواج می باشد و در اوج عظمت این بنیاد مقدس همین بس که مایه کمال نیمی از دین و پشتوانه نیمه دیگر آن می باشد . همانطور که می دانیم ازدواج 2 نوع است دائم و موقت و همه ما با عبارت‌های «ازدواج دائم» و «ازدواج موقت» آشنا و کم و بیش از احکام شرعی آن‌ها اطلاع داریم، اما کمتر پدیده «ازدواج سپید» به گوشمان خورده است.

این پیوند بر خلاف ازدواج دائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ایرانیان جایی ندارد، چون دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد و به خاطر منافع اقتصادی و عاطفی بدون، زیر یک سقف می‌روند. این پدیده از غرب وارد کشور شده و به شدت رو به افزایش است . علت شیوع این پدیده در کشور چیست ؟ چه عواملی دست به دست هم میدهند که در ایران ازدواج سپید شیوع پیدا کند؟ راه های جلو گیری از این پدیده چیست ؟ اینها همه سوالاتی است که ضمن تشریح این نوع ازدواج و بررسی ابعاد روانی، جامعه شناختی و اقتصادی گرایش به این نوع ازدواج به تحلیل آن پرداخته و عواقب این نوع ازدواج و راه های پیش گیری از شیوع آن را تحلیل می نماییم.

تعریف ازدواج سپید (white wedding)

در غرب، ازدواج سپید یا همان “white wedding”، به معنای برقراری یک رابطه بین دو نفر بدون ارتباط قانونی و مشروعیت اجتماعی است. در این نوع ازدواج، فردان با هم زندگی می‌کنند و ارتباط جنسی دارند، اما هیچ تعهد قانونی و مالی بین آنها وجود ندارد. مهدی بیاتی، روانشناس و استاد دانشگاه، به این نوع رابطه انتقاد می‌کند و بر اهمیت تعهدات قانونی و شرعی در ازدواج تأکید می‌کند.

در کشورهای اروپایی، این نوع ازدواج به عنوان “Mariage blanc” یا “white marriage” شناخته می‌شود. در اینجا، ازدواج قانونی و صحیح بسته نمی‌شود، اما زوجین رابطه جنسی دارند. این ازدواج بدون هدف قانونی و اجتماعی و با اهداف گوناگونی انجام می‌شود که هیچ‌یک از آنها جزو اهداف یک ازدواج معمولی نیست.

در ایران، جوانانی به دلیل گریز از تعهدات قانونی و مراسم ازدواج، به این نوع از روابط مشترک می‌پردازند که به عنوان ازدواج سفید شناخته می‌شود. در این نوع ازدواج، هیچ تعهد قانونی و مالی بین زوجین وجود ندارد و این رابطه بدون هیچ تشریفاتی ایجاد می‌شود.

تفاوت‌های اصلی بین ازدواج سپید و ازدواج دائم در ایران به شرح زیر است: ازدواج سپید به عنوان یک قرارداد غیررسمی و غیرشرعی بدون هیچ تشریفاتی صورت می‌گیرد و تعهدات مالی و قانونی در آن وجود ندارد. همچنین، آینده این ازدواج مبهم است و هیچ تضمینی برای ادامه آن وجود ندارد، که ممکن است باعث وارد آمدن آسیب‌های روحی برای زوجین شود، به ویژه زنان که اغلب به دنبال یک رابطه استوار و پایدار هستند. این تفاوت‌ها ناشی از شرعی بودن یا نبودن این دو نوع ازدواج است.

تاریخچه ازدواج سپید

تاریخچه‌ی ازدواج سپید به طور گسترده‌ای در غرب و به ویژه در کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا ریشه می‌گیرد. این نوع ازدواج در ابتدا به عنوان روندی جایگزین در زندگی زناشویی بدون ازدواج به شکل مشهودی در این مناطق شکل گرفت. با این وجود، نکته‌ای که ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان این نوع ازدواج است. آیا این عنوان ابتدا در غرب به کار رفت؟

این نوع زندگی، که به عنوان زندگی زناشویی بدون ازدواج هم شناخته می‌شود، یک الگوی بدلیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد. در این رابطه، دو فرد بدون هیچ توافق رسمی و معتبری، رابطه را آغاز می‌کنند. آمارها در این کشورها نشان می‌دهد که روابط هم خانگی به طور چشمگیری در حال گسترش است، به‌طوری‌که در آمریکا تنها در چند دهه گذشته، تعداد زوج‌هایی که بدون ازدواج با هم زندگی می‌کنند، بسیار افزایش یافته است.

در کشورهایی مانند کانادا، ازدواج در حال کاهش و هم خانگی در حال افزایش است. این تغییرات نشان می‌دهد که مفهوم ازدواج و زندگی زناشویی در حال تغییر و تضعیف است. در واقع، تعداد زوج‌هایی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، کاهش یافته و بیشتر به شکل هم خانگی زندگی می‌کنند.

اما چگونه این مفهوم “ازدواج سفید” به فرهنگ ایران وارد شده است؟ این اصطلاح ابتدا توسط رسانه‌های خارجی و منفی به کار گرفته شده است، که به دنبال شکستن تابوها و تغییرات در جوامع ایران بودند. سپس رسانه‌های داخلی به دلیل رقابت و جذب مخاطب، این اصطلاح را به کار بردند. اما واقعیت آماری نشان می‌دهد که زندگی بدون ازدواج به عنوان یک الگوی زندگی رایج در غرب محسوب می‌شود و در جامعه‌های امروزی، این الگوی زندگی به شکلی معمول درآمده است.

حکم قانونی در مورد ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید، که به عنوان همباشی، هم‌خانگی و هم‌بالینی نیز شناخته می‌شود، در ایران از نظر قانونی هیچگونه رسمیت و اعتباری ندارد و به عنوان یک نوع رابطه، نه به عنوان ازدواج شناخته می‌شود و نه به عنوان طلاق. دلایل عدم رسمیت این نوع ازدواج عبارتند از: فقدان صیغه عقد که در ایران، ازدواج قانونی با جاری شدن صیغه عقد بین زن و مرد توسط یک فرد واجد شرایط (مانند روحانی) رسمیت پیدا می‌کند، و عدم ثبت ازدواج که در ازدواج‌های قانونی باید در دفاتر ثبت ازدواج به ثبت برسند.

تبعات قانونی عدم رسمیت ازدواج سفید شامل عدم حمایت قانونی در صورت بروز اختلافات بین طرفین، ممکن است رابطه بدون صیغه زنا تلقی شود و طرفین به مجازات کیفری محکوم شوند. در این مورد، اثبات رابطه بدون صیغه دشوار است و نیاز به مدارک و شواهد کافی دارد.

راهکارهای جایگزین شامل ازدواج دائم و ازدواج موقت می‌باشند که هر دو این ازدواج‌ها به شرط رعایت قوانین و مقررات قانونی و شرعی، حقوق و تکالیف را برای زن و مرد مشخص می‌کنند و ازدواج سفید به دلیل تبعات قانونی و اجتماعی منفی که به همراه دارد، گزینه مناسبی برای برقراری رابطه عاطفی و جنسی نیست.

فهرست مطالب

مقدمه
اهمیت مساله
مبانی نظری تحقیق
تعریف ازدواج سپید (white wedding)
چرایی ازدواج سفید
تاریخچه ازدواج سپید
حکم قانونی
مراحل ازدواج سفید
علت گرایش به ازدواج سپید در ایران
دیدگاهها
تبعات ازدواج سپید
راه های کاهش و جلوگیری از شیوع ازدواج سپید
دلایل عدم پذیرش این نوع ازدواج از سوی مددکاران اجتماعی
وظایف مددکاران اجتماعی در مورد این موضوع (ازدواج سفید)
پیشنهادات ممانعت از ازدواج سفید
نتیجه گیری
منابع و مآخذ

مقاله ازدواج سفید شامل 43 صفحه و در قالب word , pdf تدوین شده است


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD, PDF

تعداد صفحات: 43

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما