تحقیق در مورد ورزش اسب سواری (سوارکاری)

این تحقیق درباره ورزش اسب سواری بوده و به طور کامل به معرفی تاریخچه و مقررات ، برقراری ارتباط با اسب ، شاخه های سوارکاری ، مسابقات اسب‌ دوانی و دیگر ویژگی های آن می پردازد.

اسب سواری

مقدمه

سوارکاری، از جمله ورزش‌هایی است که در چند دهه اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. با این وجود، این ورزش سابقه‌ای طولانی دارد و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به شمار آورد. امروزه سوارکاری نه تنها به عنوان یک فعالیت رقابتی سالم و مفید، بلکه به عنوان یک سرگرمی جذاب و وسیله‌ای برای گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اینکه سوارکاری نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پر هزینه به نظر می‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار را به سوی خود جلب می‌کند.

سوارکاری چیست؟

سوارکاری، ترکیبی از ورزش، هنر و تکنیک‌های هدایت اسب است که به سوار شدن و راندن اسب مرتبط می‌شود. این فعالیت منحصر به فرد تفاوت زیادی با سایر فعالیت‌های ورزشی دارد، زیرا در آن انسان و مرکب (عمدتاً اسب) به عنوان یک تیم متحد می‌شوند. موفقیت در سوارکاری نه تنها به مهارت و توانایی فردی سوارکار، بلکه به ارتباط محکم و اعتماد متقابلی که بین اسب و سوارکار شکل می‌گیرد، بستگی دارد.

سوارکاری نه تنها یک فعالیت جسمانی است که فواید متعددی برای سلامتی جسم و روان دارد، بلکه یک تجربه روحی بی‌نظیر نیز فراهم می‌کند. در این تجربه، هنر و هماهنگی بین انسان و اسب به یک توازن زیبا می‌رسد و ارتباط فرهنگی و عاطفی عمیقی بین سوار و مرکب شکل می‌گیرد. این ارتباط عاطفی، جزء ویژه‌ای از سوارکاری است که آن را از سایر ورزش‌ها متمایز می‌کند.

تاریخچه سوارکاری

تاریخچه سوارکاری به دوران باستان بازمی‌گردد و این ورزش به طور اولیه به منظور جنگیدن یا ارسال پیام به افراد آموزش داده می‌شد. با این حال، تاریخ رام کردن اسب هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. باستان‌ شناسان، با توجه به کاوش‌ها در مناطق مختلف، تصور دارند که اولین اسب‌ های اهلی بیش از سه هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردند. در حوزه اروپای شرقی، شمال قفقاز و آسیای مرکزی نیز نشانه‌هایی از رام کردن اسب‌ها قبل از این دوره زمانی پیدا شده است.

اهلی‌ سازی اسب، تحولات زیادی را در زندگی انسان ایجاد کرد. انسان با بهره‌برداری از گوشت و شیر اسب، به جابه‌جایی بهتری دست یافت. مردم قبل از آموختن سوار شدن بر اسب، از ارابه‌ها و حیوانات مانند گاو یا الاغ برای جا به‌ جایی استفاده می‌کردند. مهمترین دلیل این تصور این است که اسب‌های آن دوره برای حمل انسان بسیار کوچک بوده و قد آن‌ها به بیش از ۱۴۰ سانتی‌ متر نمی‌ رسیده است.

قبل از رام شدن اسب توسط انسان، ارابه‌ها به حیواناتی مانند گاو یا الاغ وحشی متصل می‌شدند. بستن ارابه به اسب‌های کوتاه قد نسبت به سوار شدن بر آن‌ها که باعث وحشت و رم کردن می‌شد، کار آسان‌تری بود.

تربیت و پرورش اسب‌ها در اوراسیا تحولات بزرگی ایجاد کرد. این تحولات به انسان این امکان را داد که مسافت‌های طولانی را طی کند و به کشف سرزمین‌های جدید و کشور گشایی بپردازد. با گذشت زمان، وسایلی برای هدایت اسب‌ها نظیر زین و رکاب ساخته شدند که از اختراعات چینی‌ها بودند و تأثیر بزرگی بر توسعه سوارکاری داشتند. سوارکاری تا قرن پانزدهم میلادی اغلب به عنوان یک فعالیت جنگی مشغول به کار بود، اما در برخی از کشورها مانند ایران باستان، به عنوان یک ورزش و سرگرمی نیز شناخته می‌شد. اما با پیشرفت صنعت و استفاده از ماشین‌ آلات به جای اسب، سوارکاری به شکل ورزشی و سرگرمی که امروزه مشاهده می‌شود، تبدیل شد.

فهرست مطالب:

مقدمه
سوارکاری چیست؟
تاریخچه سوارکاری
برقراری ارتباط با اسب
شاخه های مختلف سوارکاری
مسابقات اسب‌ دوانی
مسابقات یورتمه
مسابقات تاخت
سایر مسابقات سوارکاری
مسابقات ارابه‌ رانی
درساژ
مسابقات پرش
مسابقات استقامت
مسابقات وسترن یا آمریکایی
سوارکاری در ایران امروز
مقررات سوارکاری
تعادل در سواركاری
مسائل عمومی سوارکاری
ایمنی در سوارکاری
چگونه در اصطبل به اسب نزدیك‌ شویم
چند نكته در مورد استفاده از كلاه ایمنی
چگونه از سوارکاری لذت ببریم؟
بداخلاقی
اسب عصبی
اسب تنبل
اسب کله شق
نامتناسب بودن اندام
نامتناسب بودن گردن
گردن گوزنی
شکل غلط کمر
کمر کوتاه
اسبی که عقبش بلندتراز جلوست
کپل های افتاده یا بزکپل
نقص در پاها
اسب و سوارکاری در ایران باستان
دوره آریایی
دوران اوستایی
اسب در ایران غربی در نیمه اول هزاره یکم ق م
اسب در میان مادها
اسب در میان ایرانیان شمالی
اسب در دوره هخامنشی
دوره اشکانی
دوره ساسانی
اسب در ارمنستان ایرانی
اسب در ایران شرقی
چند اسب نامی در کارنامه ایران باستان
منابع


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 80

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما