مقاله معماری کلیسای فلورانس ایتالیا

در این مقاله به بررسی معماری کلیسای فلورانس ایتالیا، یکی از مهمترین بناهای تاریخی و هنری جهان می پردازیم. این کلیسا به سبک معماری گوتیک ایتالیایی ساخته شده است و با گنبد بزرگ و منحصر به‌ فرد خود، یکی از شاهکارهای معماری محسوب می‌شود.

مقاله معماری کلیسای فلورانس ایتالیا

مقدمه

کلیسای جامع فلورانس، به انگلیسی با نام “Basilica of Saint Mary of the Flower” شناخته می‌شود و این کلیسا، کلیسای اصلی شهر فلورانس در ایتالیا است. به طور متداول به نام ایل دومو دی فیرنزه نیز شناخته می‌شود و ساخت آن در سال 1296 به سبک معماری گوتیک به‌ روش طراحی آرنولفو دی کامبیو آغاز شد. این ساختمان در سال 1436 با افزودن یک گنبد مهندسی شده توسط فیلیپو برونلسکی به پایان رسید. نمای خارجی کلیسا با پنل‌های مرمرین پلیکروم به رنگ‌های مختلف سبز و صورتی زیبا آراسته شده و با نقوش سفید، ظاهری گوتیک رودوال از قرن نوزدهم به‌ وسیله امیلیو دی فابریس دارد. این مجتمع شامل تعمیدگاه و برج گیوتو نیز در میدان دومو واقع شده است.

این انسمبل معماری جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود و مقصد اصلی گردشگرانی است که منطقه توسکانی را بازدید می‌کنند. کلیسا به عنوان یکی از بزرگترین کلیساهای ایتالیا شناخته می‌شود و تا قبل از پیشرفت مواد ساختمانی مدرن، گنبد آن بزرگترین گنبد جهان بوده است. حتی امروزه هم، این گنبد هنوز بزرگترین گنبد آجری ساخته شده در جهان محسوب می‌شود. این کلیسا به عنوان کلیسای اصلی و مادر، محل اقامت پاپ اعظم کاتولیک رومی در فلورانس می‌باشد و در حال حاضر پاپ اعظم آن گیوسپه بتور است.

کلیسای فلورانس ایتالیا

تاریخچه کلیسای فلورانس ایتالیا

تاریخچه‌ی معماری گوتیک در ایتالیا با ظهور بناهای باشکوهی همچون کلیسای “میلان” آغاز شد. کلیساهایی چون “اورویتو”، “سینا”، “آسیزی” و “فلورانس” نمونه‌هایی هستند که آثار گوتیک را با آمیزه‌ای از هنرهای بیزانسی، رومانسک، و گوتیک به نمایش گذاشتند. به دلیل اقلیم متفاوت ایتالیا، از پنجره‌های بسیار بزرگ استفاده نکرد و از پنجره‌های کوچک بهره‌مند شد. همچنین، به جای استفاده از پشت بند‌های گوتیک، دیوارهای ضخیم و کمربند‌های آهنی را ترجیح دادند.

کلیسای فلورانس در سال ۱۲۹۴ میلادی تحت طراحی “آرنولفودی کامبیو” آغاز به ساخت شد. در دیوارهای آن پنجره‌های کوچکی به جای پنجره‌های بزرگ روزنه‌ مانند تعبیه شده‌اند. این کلیسا با طرح‌های هندسی مرمرینشان تزیین شده است، و با وجود پنجره قوس جناغی و تاق‌های جناغی در صحن، عناصر گوتیک در آن به شکل کمی مشاهده می‌شوند. گنبد آن با وجود قوس جناغی تفاوت آشکاری با برجهای محل تقاطع در کلیساهای گوتیک دارد.

در ایتالیا، ساختمان‌های گوتیک بسیاری وجود دارند، از جمله “کاخ مردم” در شهر سینا و “کاخ دوگاله” در ونیز. “کاخ مردم” به عنوان تالار شهر به اندازه کلیسای شهر در زمان میانه‌روز، محل غرور مردم بود و “کاخ سینا” با تقارن بیشتری نسبت به بناهای هم دوره‌اش، به عنوان یک مسئله سیاسی تحسین برانگیز شناخته می‌شد. برج رفیعی که همراه با برج ناقوس کلیسای فلورانس ایجاد شد، از نخستین برجهای ناقوس در ایتالیا به حساب می‌آید.

پیکر تراشی نیز به طور کامل در دوره‌ی گوتیک در معماری ایتالیا پدید آمد و اغلب بر روی درهای غربی کلیساها قرار گرفت. پیکرهای سردر غربی کلیسای “شارتر” نمایانگر عظمت مسیح بوده و تفاوت‌های آشکاری نسبت به پیکر تراشی رومانسک داشته است. اوج پیکر تراشی گوتیک را در تندیس‌های کلیسای “رایمز” می‌توان مشاهده کرد که این تندیس‌ها انعکاسی از عقاید و هنر مسیحی هستند.

تاریخچه کلیسای فلورانس ایتالیا

سبک معماری کلیسای فلورانس

کلیسای فلورانس به‌ عنوان یک نمایان‌ دهندهٔ سبک معماری منحصر به‌ فرد است و از ویژگی‌های گوتیک کلیساهای معمولی متمایز می‌شود. در مقایسه با کلیساهای گوتیک، این ساختمان کوچکترین تشابهی به سبک گوتیک ندارد و از عناصر معمول این سبک، مانند پشت‌ بندهای معلق و پنجره‌های شکوهمند زیر گنبد، محروم است. پنجره‌های روزنه‌ مانند نیز فقط به‌ صورت گسسته در دیوارها قرار گرفته‌اند و ساختار ساختمان از طریق تزئینات مرمری به شیوهٔ قدیمی توسکان زیبا شده است.

کلیسای فلورانس، به‌ عنوان یک ساختمان زمینی، به سمت ارتفاعات بلند ترین هم نمی‌کشد و تاکید اصلی بر عناصر افقی و ساده گذاشته شده‌ است. طراحی‌ های هندسی ساختمان، از حجم‌های ساده به‌وضوح مشهود است و هیچ نشانی از تلاقی با آسمان وجود ندارد. گنبد نیز با برش قوس جناغی خود، سایهٔ نیمرخ تند و مسدودی دارد که باعث تاکید بیشتر بر آسمان آبی در پس‌زمینه می‌شود.

تا سدهٔ نوزدهم، نمای کلیسای فلورانس تکمیل نشده بود و در فرآیند تکمیل، تغییرات زیادی نسبت به آغازین پیدا کرد. در این زمان، مشاهده می‌شود که معماران ایتالیایی به نماهای کلیساها کمتر توجه داشته‌اند و بسیاری از کلیساها ناتمام باقی‌ مانده‌اند. این بی‌توجهی ممکن است ناشی از این باشد که نمای کلیسا در ذهن معماران به عنوان بخش ثانویه‌ای از ساختمان محسوب نمی‌شد و هر زمانی می‌توانستند به ساختار اصلی ساختمان افزوده شود.

سبک معماری کلیسای فلورانس

فهرست مطالب:

مقدمه
تاریخچه
سبک معماری
طرح و ساختار
گنبد
نما
ساختار گنبد
برج ناقوس کلیسای فلورانس
منابع


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 30

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما