طرح توجیهی تولید استرهای اسید استیک

این طرح توجیهی به بررسی امکان سنجی و ارائه اطلاعات لازم برای تولید استرهای اسید استیک می‌ پردازد. در این طرح، به معرفی محصول، کاربردها، فرایند تولید، بازار هدف، برآورد هزینه‌ها، سودآوری و سایر موارد مرتبط با این سرمایه‌گذاری پرداخته می‌شود.

طرح توجیهی تولید استرهای اسید استیک

معرفی محصول

واکنشی که الکل با اسید کربوکسیلیک (اسید آلی) واکنش می‌دهد و منجر به تولید ترکیبی به نام استر می‌شود، به عنوان استرزایی شناخته می‌شود. این واکنش یک تعادل است و در حضور مقادیر کمی از اسیدهای معدنی انجام می‌شود و آب نیز به عنوان محصول این واکنش تولید می‌شود.

استرها ترکیباتی هستند که دارای فرمول OH-CO-R هستند، جایی که R یک گروه آلکیل است. این ترکیبات به دلیل بوی خوشایندی که دارند، مخصوصاً در گلها و میوه‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، بوی موز از استات ایزوپنتیل و بوی سیب از والرات ایزوپنتیل ایجاد می‌شود. اما بوی بد که از کره فاسد می‌آید، به دلیل حضور اسید بوتیریک در آن است، که از واکنش این اسید با اتیل الکل، استر بوتانات اتیل به دست می‌آید و بوی آن شبیه به آناناس است.

استرها معمولاً به عنوان واکنشگرها، حلال‌ها، و نرم‌کننده‌های رزین‌ها در آزمایشگاه‌ها و صنعت استفاده می‌شوند. علاوه بر این، چربی‌ها، روغن‌ها، و موم‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند، حاوی استرهایی با جرم مولکولی بالا هستند که به عنوان لیپید شناخته می‌شوند.

اولین و قدیمی‌ترین روش سنتز استرها، واکنش اسیدهای آلی با الکلها در حضور اسید معدنی (معمولاً اسید سولفوریک) بعنوان کاتالیزور است. با این روش، می‌توان خیلی از استرها را بطور مستقیم سنتز نمود که این روش را واکنش فیشر (Fisher) می‌نامند.

روش‌های دیگری نیز برای تولید استر وجود دارد. برای نمونه، الکلها و آلکان‌ها با کلرواسیدها واکنش می‌دهند و استر مربوطه را تولید می‌کنند و یا نمک‌های دی آزونیوم، اسیدهای کربوکسیلی را به استرهای مربوطه تبدیل می‌کنند. ولی واکنش فیشر عمومی‌ترین روش تولید استر می‌باشد.

واکنش استری شدن را در حالت کلی می‌توان بصورت زیر نشان داد: R-CO-OŔ + O۲H <—–> R-CO-OH + Ŕ-OH (در اینجا R و Ŕ گروه‌های آلکیل هستند). در نگاه نخست، این واکنش شبیه واکنش اسید و باز است. ولی در واقع، این دو واکنش بسیار متفاوتند. در واکنش‌های اسید و باز، واکنش یکطرفه و سریع است. در حالیکه تشکیل استر، واکنشی کند و قابل بازگشت است.

با توجه به کمبود سرعت واکنش استری شدن بدون کاتالیزور، استفاده از اسید سولفوریک غلیظ به عنوان کاتالیزور در تهیه استرها معمول است. این واکنش، حتی در دماهای بالا، ممکن است هفته‌ها طول بکشد. باید توجه داشت که در واکنش استری شدن، هیدروژن از مولکول الکل و گروه هیدروکسیل از مولکول اسید در تشکیل آب شرکت می‌کنند.

فهرست مطالب

معرفی محصول
نام و کد محصول
شماره تعرفه گمرکی
ارائه استاندارد های محصول
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
موارد مصرف و کاربرد
طبقه بندی محصول
کالای قابل جانشین
اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
مشخصات فنی و خواص محصول
وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی بازار جهانی و کشوری
بررسی ظرفیت بهره برداری
وضعیت طرح های جدید
بررسی روند واردات محصول
بررسی روند مصرف
بررسی روند صادرات محصول
بررسی نیاز به محصول با الویت صادرات
وضعیت تقاضا
بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید
عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم
فرایند تولید محصول
برآورد حجم سرمایه گذاری
زمین
محوطه سازی
ساختمان سازی
ماشین آلات و تجهیزات
تاسیسات
ابزارآلات و وسایل فنی و آزمایشگاهی
وسایل نقلیه
لوازم اداری
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های پیش بینی نشده
محاسبه اجزا و میزان سرمایه ثابت
میزان مواد اولیه مورد نیاز سالیانه و قیمت آن
نیروی انسانی مورد نیاز
محاسبه هزینه مصرفی سوخت و انرژی سالیانه
استهلاک هزینه های سرمایه ای ثابت
تعمیرات و نگهداری
محاسبه اجزاء و میزان سرمایه در گردش
هزینه های تولید سالیانه
پیشنهاد منطقه مناسببرای اجرای طرح
ارائه جمع بندی نهایی در مورد احداث واحدهای جدید

منابع


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: PDF

تعداد صفحات: 47

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما