پاورپوینت مالیات بر درآمد حقوق

این پاورپوینت راهنمای جامعی برای درک تعاریف، نرخ‌ها و معافیت‌ های مالیات بر درآمد حقوق در ایران ارائه می‌ دهد. در این پاورپوینت به مواردی مانند مشمولیت مالیات، محاسبه درآمد مشمول مالیات، معافیت‌ ها، نرخ‌ها، وظایف پرداخت‌ کنندگان حقوق و تغییرات اخیر در قانون می‌پردازیم.

مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد حقوق

مواد 82 الی 92 قانون مالیات های مستقیم
ماده 82 از قانون مالیات بر درآمد حقوقی ایران مشخص می‌کند که درآمدی که یک شخص حقیقی به دلیل اشتغال در ایران به صورت نقد یا غیرنقد از میزان کار انجام شده یا مدت خدمتی که به شخص دیگر (به هر شکلی، فرد حقیقی یا حقوقی) ارائه داده باشد، مشمول مالیات بر درآمد حقوقی است. تبصره این ماده نیز مشخص می‌کند که درآمد حقوقی که در طی مأموریت خارج از کشور از منابع ایرانی به دست آمده باشد، مشمول مالیات بر درآمد حقوقی است.

ماده 83 از قانون مالیات بر درآمد حقوقی ایران تعریف می‌کند که درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل، اعم از مستمر و یا غیرمستمر، پس از کسور معافیت‌های مقرر در این قانون. تبصره این ماده نیز مشخص می‌کند که درآمد غیرنقدی مشمول مالیات حقوق به شرح زیر تقویم و محاسبه می‌شود:

  • الف) مسکن با اثاثیه معادل 25 درصد و بدون اثاثیه 20 درصد حقوق و مزایای نقدی در ماه پس از وضع وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.
  • ب) اتومبیل اختصاصی با راننده معادل 10 درصد و بدون راننده معادل 5 درصد حقوق و مزایای مستمر نقدی در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.
  • ج) سایر مزایای غیر نقدی معادل قیمت تمام شده برای پرداخت‌ کننده حقوق.

ماده 84 از قانون مالیات بر درآمد حقوقی ایران تعیین می‌کند که تا میزان 150 برابر حداقل حقوق مبنا اعلام شده در جدول حقوقی، درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه کارگران، از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

ماده 85 از قانون مالیات بر درآمد حقوقی ایران تعیین می‌کند که نرخ مالیات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان وزارتخانه‌ها، موسسات، دستگاه‌های دولتی، قضات، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون، به نرخ مقطوع ده درصد و برای سایر حقوق‌ بگیران نیز پس از کسر معافیت‌ های مقرر تا مبلغ چهل و دو میلیون ریال برای سال ۸۸، به نرخ ده درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ‌های مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد بود.

ماده 86 از قانون مالیات بر درآمد حقوقی ایران تعیین می‌کند که پرداخت‌کنندگان حقوق باید هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن، مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط تغییرات را صورت‌ دهند. تبصره این ماده همچنین بیان می‌کند که پرداخت‌هایی که از طرف غیر از پرداخت‌کنندگان مقرری مزد و حقوق اصلی به عمل می‌آید، پرداخت‌کنندگان این‌قبیل وجوه مکلف اند هنگام هر پرداخت مالیات متعلق را بدون رعایت معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون به نرخ‌های مقرر در ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و ظرف ۳۰ روز با صورتی حاوی نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.


قیمت : 35,000 تومان

فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 37

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


اولین نفر باشید

نظر شما